Jedną z najczęstszych barier w założeniu własnej firmy jest brak koncepcji na własną działalność. Problem ze znalezieniem niszy, która pozwoliłaby na wygenerowanie zadowalających przychodów jest powszechny.
O tym jak istotnym elementem udanego biznesu jest unikatowy koncept chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Co jednak zrobić, jeżeli takiego pomysłu nie posiadamy? Czy to oznacza, że musimy zrezygnować z naszych planów związanych z prowadzeniem własnej działalności?
Jak pokazały ostatnie lata, coraz bardziej powszechnym wśród przedsiębiorców jest model biznesu franczyzowego. Stanowiącego alternatywę dla osób, które nie posiadają pomysłu na firmę bądź nie są przekonane co do tego jaki kierunek działalności byłby gwarantem sukcesu. Czym więc jest franczyza? Jakie niesie za sobą korzyści i zagrożenia oraz jakich branży dotyczy?
Do czynienia z franchisingiem mamy wtedy gdy jedna ze stron ( franczyzodawca ) udostępnia drugiej stronie (franczyzobiorcy ) swoje logo, know – how, czasami też partycypuje w kosztach związanych z wyposażeniem lokalu. W zamian franczyzobiorca zobligowany jest do uiszczenia opłaty za licencję franczyzową oraz stałych opłat franczyzowych. Szczegółowe warunki dotyczące wzajemnych zobowiązań określa umowa franczyzowa.
Do pozytywnych aspektów takiej formy działalności należy możliwość prowadzenia swojego biznesu pod znaną już marką, co w znacznym stopniu ogranicza zagrożenie niepowodzenia przedsięwzięcia. Franczyzobiorca dostaje na start rozpoznawalność i wiarygodność. Natomiast w zamian jest zobligowany do przestrzegania określonych zasad narzuconych odgórnie przez licencjodawcę, dotyczy to zarówno wyglądu lokalu, procedur czy też uczestniczenia w promocjach.
Decydując się na franchising możemy wybierać wśród kilkuset propozycji z różnych branż, wymagających bardzo zróżnicowanych nakładów finansowanych. Począwszy od małych placówek bankowych, biur podróży, punktów gastronomicznych a skończywszy na dużych supermarketach. Wybór uwarunkowany jest naszymi aspiracjami, zainteresowaniami i zapleczem finansowym.