Kiedy jest właściwy moment na zarejestrowanie nazwy firmy w Urzędzie Patentowym? Czy jest to chwila wejścia na rynek? A może lepiej poczekać z tym, aż biznes zacznie się rozkręcać? Niektórzy przedsiębiorcy odwlekają rejestrację w nieskończoność. To bardzo ryzykowna strategia bo z takim zgłoszeniem może nas wyprzedzić konkurent z branży. Aby mu takie prawo unieważnić na lata utkniemy w sądach.
Zadbaj o przyszłość swojej firmy – zarejestruj znak
Rejestracja znaku towarowego niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim sprawia, że stajesz się właścicielem oznaczenia, którym się posługujesz. Masz na to niepodważalny dowód – świadectwo ochronne.
Możesz swobodnie rozporządzać takim prawem: sprzedać je, udzielić licencji na jego używanie. Nie oznacza to jednak, że każdy przedsiębiorca musi zarejestrować znak, bo inaczej nie będzie korzystał z żadnej ochrony. Nasz porządek prawny przewiduje pewien parasol ochronny, ale jest on na tyle minimalny, że często okazuje się niewystarczający.
Zobacz również:
- Wzór przemysłowy – niedoceniana forma ochrony produktów.
Jeśli rejestrować nazwę firmy, to kiedy?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, kiedy jest właściwy czas na rejestrację nazwy i logo. Odpowiedź jest prosta: jak najszybciej.
Praktyka pokazuje, że nadmierne zwlekanie z zastrzeżeniem znaku towarowego w Urzędzie Patentowym nigdy nie wychodzi na dobre. Jeśli zbyt długo ociągasz się z podjęciem takiej decyzji, może okazać się, że Twój konkurent Cię uprzedzi.
Nie chodzi tutaj tylko o konkurencję krajową ale np. firmę, która dokona zgłoszenia znaku unijnego. Wtedy nawet nie działając w Polsce ma na ternie naszego państwa monopol na daną nazwę.
Dopiero rozkręcam swój biznes – czy to odpowiedni moment na rejestrację?
Jeśli dopiero wkraczasz na rynek, dobrym pomysłem jest konsultacja z rzecznikiem patentowym. Wspólnie dopracujecie oznaczenie, pod którym chcesz działań. Najlepiej sprawdzają się fantazyjne nazwy, które kojarzone są przez konsumentów tylko i wyłącznie z Twoją marką. Poczekaj jednak z ich rejestracją. Praktyka pokazuje, że 2 lata to optymalny czas, by sprawdzić, czy opracowana strategia ochrony Twojego biznesu działa.
W tym okresie zdarza się, że niektóre firmy ponoszą klęskę i upadają, a ich właściciele poszukują innych pomysłów na biznes. W związku z tym dopiero po tym czasie warto zastrzec znak towarowy.
Prowadzę dużą firmę, posiadam wiele marek – jak je chronić?
Duże firmy powinny pomyśleć o rejestracji oznaczeń wykorzystywanych w celach komercyjnych jeszcze zanim zaczną ich promocję. Oznacza to, że znak towarowy w takim przypadku powinien być zastrzeżony przed upublicznieniem informacji o nowej marce w mediach. Tutaj nawet najdrobniejszy błąd może kosztować miliony. Opłaty związane z postępowaniem rejestrowym są niczym, biorąc pod uwagę to ile firma może stracić.
Warto pamiętać o tym, że zastrzec można nie tylko znak słowny i graficzny, ale także kolor, kształt produktu, a nawet dźwięk, zapach i gest!
Kto może zastrzec znak towarowy?
Znak towarowy możesz zgłosić nawet jeżeli jeszcze nie prowadzisz firmy. Od strony formalnej właścicielem praw będziesz Ty jako osoba fizyczna.
Musisz jednak pamiętać o tym, że w takiej sytuacji prawi daje Ci 5 lat na rozpoczęcie używania takiego oznaczenia. Jeśli w tym czasie nie zaczniesz wykorzystywać zarejestrowanego znaku w celach komercyjnych, konkurencja może złożyć wniosek o wygaszenie ochrony jaką uzyskałeś. Nieużywany znak blokuje rynek i nie zasługuje na ochronę.
Rejestracja znaku w Urzędzie Patentowym? To przecież czysta formalność!
Otóż nie do końca. Samo używanie danego oznaczenia nie oznacza, że Urząd Patentowy udzieli Ci na nie prawa ochronnego.
Znak zgłaszany do rejestracji musi przede wszystkim posiadać zdolność rejestrową, czyli nadawać się do komercyjnego odróżniania towarów lub usług od tych konkurencyjnych. Wcale nie tak łatwo to ocenić. Co więcej, cała procedura zakończy się wydaniem decyzji odmownej, gdy ktoś wcześniej zarejestrował już taki sam lub podobny znak.
Kwestia podobieństwa również jest bardzo płynna. O tym, czy znaki są do siebie podobne ostatecznie zadecyduje sąd. Jak widzisz, zastrzeżenie firmowego oznaczenia w Urzędzie Patentowym wcale nie jest czystą formalnością. Zanim wystąpisz z wnioskiem skonsultuj się z rzecznikiem patentowym, który przeprowadzi profesjonalne badania zdolności rejestrowej Twojego oznaczenia.
Badanie zdolności rejestrowej znaku – czy to konieczne?
Profesjonalna analiza prawna Twojej marki wykonana przez rzecznika patentowego zwiększy Twoje szansę na pomyślne zakończenie postępowania rejestrowego. Często wystarczy wprowadzenie drobnych modyfikacji, by dostosować wybrane oznaczenie do wymogów prawnych. Ewentualnie aby obejść kolizję.
To jednak nie wszystko. Czasami składając wniosek o rejestrację, możesz sam sobie zaszkodzić i donieść na siebie swojej konkurencji. W przypadku rejestracji na terenie Unii Europejskiej urząd zawiadamia właścicieli podobnych oznaczeń o złożonym przez Ciebie wniosku. Potrzebna jest więc dokładna analiza rynku, aby wykryć kolizje.
Mając do dyspozycji jedynie internetowe narzędzia Google i powszechnie dostępne rejestry urzędowe, ciężko Ci będzie to zweryfikować samodzielnie. Wracamy więc do tego, że dla własnego bezpieczeństwa warto analizę prawną naszej marki zlecić rzecznikowi patentowemu.
Czy rejestracja znaku towarowego zawsze jest niezbędna?
Rejestracja znaku towarowego to obecnie najbardziej optymalne rozwiązanie, by chronić swój biznes. Nie oznacza to jednak, że zawsze jest konieczna. Musisz przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcesz przez nią osiągnąć. Wszystko zależy od Twoich ambicji biznesowych oraz zasięgu Twojej działalności. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zarejestrować swoje oznaczenie, warto przeprowadzić analizę prawną marki u rzecznika patentowego. Wspólnie opracujecie strategię ochrony Twojego biznesu, skrojoną na miarę Twoich potrzeb.
Kiedy nie warto rejestrować znaku?
Jeśli prowadzisz mikro biznes (np. lokalna kwiaciarnia, warzywniak, osiedlowy salon fryzjerski), rejestracja Twojego oznaczenia nie ma większego sensu. Wystarczy darmowa ochrona przewidziana przez nasz porządek prawny. Podobnie rzecz się ma, gdy nie masz zamiaru zarabiać na znaku towarowym, nie wiesz w jaki sposób go wykorzystywać na skalę komercyjną. Rejestracja mija się z celem także w sytuacji, gdy Twoje oznaczenie ma charakter opisowy. Sa to wszelkiego rodzaju nazwy, które wskazują jednoznacznie na rodzaj oferowanego towaru lub usługi (np. kwiaty24). Opisowe znaki towarowe nie mają zdolności odróżniającej, więc w tym przypadku ich zastrzeżenie nawet nie jest możliwe.
Mimo tego, że rejestracja znaku towarowego daje Ci najszerszy zakres ochrony, nie zawsze ma ona sens. Z pewnością nie jest to opcja dla przedsiębiorców prowadzących biznes na skalę lokalną. Jeśli masz już ugruntowaną pozycję na rynku, z rejestracją nie warto zwlekać w nieskończoność. Właściciele dużych firm powinni o tym pomyśleć jeszcze zanim rozpoczną promocję swojej marki. Niezależnie od tego na jak szeroką skalę działasz, zawsze warto przeprowadzić analizę prawną marki i wspólnie z rzecznikiem patentowym opracować optymalną strategię ochronną.