Jak wygląda sprzedaż mieszkania i jak się do niego przygotować krok po kroku?
Sprzedaż mieszkania to poważna operacja wiążąca się z dużymi pieniędzmi, a co za tym idzie – stresem. Jakich formalności trzeba dopełnić w 2018 roku, by cały zabieg przebiegł pomyślnie i sprawnie? O czym pamiętać i czego dopilnować?
Wycena lokalu
Ustalenie ceny za jaką chcemy sprzedać lokal, bywa kłopotliwe. Należy mieć na uwadze wszystkie czynniki decydujące o stawce, czyli rodzaj budynku, lokalizacja, potencjał osiedla oraz jego plany zagospodarowania przestrzennego, metraż, piętro, rozkład itp. Nawet historia mieszkania może tu odgrywać znaczącą rolę. Zdecydowanie mniej zapłacimy za mieszkanie w którym doszło do jakiejś tragedii, samobójstwa.
Zbyt wysoka cena może odstraszyć potencjalnych kupców, zbyt niska natomiast, będzie sugerować jakieś poważniejsze wady, o których nie chcemy powiedzieć wprost. Aby uzyskać idealną wartość rzeczywistą nieruchomości, można skorzystać z pomocy profesjonalnego rzeczoznawcy majątkowego lub sprawdzić samodzielnie przez internet, za pomocą wyceniarki Sonarhome.pl. Specjalny program, mający dostęp do setek tysięcy ogłoszeń dokona analizy ofert, zestawi najbardziej do siebie podobne, dotyczące mieszkań na tym samym osiedlu i wskaże średnią cenę rynkową. Wystarczy uzupełnić krótką ankietę online, by szybko i całkowicie za darmo poznać orientacyjną wartość mieszkania.
Dokumenty
Z uwagi na to, że kupujący ma prawo upewnić się, że mieszkanie nie posiada żadnych długów, a czynsz opłacany jest na bieżąco, koniecznie musisz mieć do wglądu ostatnie rachunki.
Zaopatrz się również w wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania działki, na której stoi budynek.
Kiedy już dojdzie do podpisania umowy, koniecznym będzie skompletowanie pełnej dokumentacji:
– odpis z księgi wieczystej oraz akt notarialny stanowiący o tym kto jest właścicielem mieszkania lub potwierdzenie ze spółdzielni o posiadaniu praw do lokalu
– zaświadczenie o braku zadłużenia oraz wymeldowaniu wszystkich osób z mieszkania
– dokument potwierdzający opłacanie zobowiązań podatkowych
– zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji
Pamiętaj, że formalności kredytowe kupującego mogą potrwać dłużej, dlatego nie organizuj wszystkich dokumentów od razu, aby nie straciły ważności.
W dniu przekazania kluczy, należy podpisać protokół zdawczo-odbiorczy, w którym zawarte będą szczegółowe informacje odnośnie stanu technicznego mieszkania. Pomoże to uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości.
Umowa
Jeśli mamy chętnego kupca, który jednak nie może od razu podpisać umowy, bo czeka na kredyt bankowy, podpiszmy najpierw umowę przedwstępną. Jasno określamy co jest jej przedmiotem i w jakim terminie dojdzie do ostatecznego podpisania umowy kupna-sprzedaży. Jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron.
Ostateczną umowę sprzedaży nieruchomości podpisujemy w obecności notariusza, do którego musimy zabrać wszystkie dokumenty. Nie zapomnijmy w gąszczu papierów o własnym dowodzie osobistym.
Po sprzedaży nieruchomości, musimy uregulować podatek, jaki jest na tę okoliczność naliczany przez Urząd Skarbowy. Dotyczy to sytuacji, w której sprzedaż mieszkania następuje w ciągu 5 lat od jego nabycia.
Sprawdź: sprzedaż mieszkania – formalności 2018