Jak szybko i efektywnie przygotować się do matury lub sprawdzianu z języka polskiego? Istnieje na to wiele sprawdzonych sposobów, które każdy uczeń może dostosować do swych indywidualnych preferencji. W tym kontekście często pojawia się kwestia dotycząca streszczeń lektur.
Przygotowania do egzaminu dojrzałości czy sprawdzianów z języka polskiego są czasochłonne – wymagają bowiem przerobienia sporych partii materiału. To zaś niesie za sobą ryzyko pominięcia ważnych informacji i uzyskania gorszej oceny. Dlatego bardzo istotne jest to, aby opracować plan nauki i nie zostawiać jej na ostatnią chwilę. Niezbędne jest stworzenie odpowiednich warunków sprzyjających koncentracji – spokojne miejsce, gdzie nikt nie przeszkadza oraz wyłączenie wszystkich rozpraszaczy w postaci np. Facebooka czy telefonu komórkowego.
Kiedy warto sięgnąć po streszczenie?
Sporo trudności przysparzają uczniom lektury. Nie ma co ukrywać – niewiele jest osób, które lubią wywiązywać się z obowiązku ich czytania. W ramach podstaw programowych uwzględniono jednak pewne kanony lektur, które po prostu wypada znać. Oczywiste jest, iż uczeń przygotowujący się do matury czy sprawdzianu nie ma czasu na ponowne ich czytanie – wówczas z pomocą przychodzą streszczenia.
Twórcy serwisu http://klp.pl/ specjalizującego się w streszczeniach i opracowaniach lektur są zdania, iż wysokiej jakości streszczenie można potraktować w kategoriach przydatnej pomocy naukowej, ponieważ pozwala utrwalić treść lektury i uporządkować najważniejsze zdarzenia w niej ukazane. To szybki sposób na przypomnienie sobie fabuły oraz głównych bohaterów. Uczniowie niejednokrotnie też przyznają, iż dzięki streszczeniom łatwiej im zrozumieć, o co chodziło w oryginalnym tekście.
Jakie streszczenia wybierać?
Decydując się na skorzystanie ze streszczenia, warto sięgać po solidne i rzetelne opracowania – czyli takie, które spełniają kilka warunków:
– są krótkie i konkretne, skupione na kluczowych aspektach lektur,
– napisane zostały prostym, przystępnym i zrozumiałym dla każdego językiem – bez fachowego słownictwa, zdań wielokrotnie złożonych czy osobistych dygresji i komentarzy autora,
– nie stanowią przypadkowego zlepku fragmentów tekstu źródłowego – w dobrym streszczeniu cytaty są niedopuszczalne,
– nie zawierają dialogów.
Należy podkreślić, iż nawet najlepsze streszczenie nie jest w stanie zastąpić lektury – kontakt z książką jest zupełnie inny aniżeli z opracowaniem. Można długo dyskutować o pozycjach, które trafiają na listę lektur obowiązkowych i dodatkowych. Ciężko jest wypracować kompromis, który skłoni wszystkich uczniów do czytania.